SJ-04-0002 : mandi wajib : batal ke jika tersetuh kemaluan

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-04-0002 : mandi wajib : batal ke jika tersetuh kemaluan

Assalamualaikum...adakah batal mandi (junub, wajib) seseorang itu sekiranya tapak tangannya menyentuh qubul atau dubur.? harap moderator menghuraikan persoalan ini. Assalamualaikum

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
re: SJ-04-0002 : mandi wajib : batal ke jika tersetuh kemalu

wa'alaikumussalam.

Alhamdulillah. Selamat datang ke ruangan Soal-Jawab Fiqh al-ahkam online sdr allawudden, Insyaallah kami akan cuba menjawab persoalan sdr dengan kadar kemampuan yang ada.

Menurut pendapat jumhur ulama', tersentuh kemaluan dengan tapak tangan membatalkan wudhu' iaitu al-hadath al-asghar, akan tetapi ia tidak membatalkan mandi janabah (mandi wajib - bersuci dari al-hadath al-akbar). Perkara-perkara seperti terkentut, buang air kecil semasa mandi dsb tidak membatalkan mandi tersebut, tetapi jika seseorang itu ingin melakukan solat dan seumpamanya, hendaklah membersihkan diri dari hadath kecil dan mengambil wudhu'. Malah menurut Syiekh Ibn Utsaimin, bekas Mufti Arab Saudi didalam bukunya al-Sharh al-Mumti’ dan fatawa Utsaimin, jika lebihan air mani terkeluar lagi selepas mandi yang bukan disebabkan oleh ransangan, seseorang itu tidak perlu mandi lagi. Menurut beliau :

: Ãí ÅÐÇ ÇÛÊÓá áåÐÇ ÇáÐí ÇäÊÞá ( Ãí Çáãäí) Ëã ÎÑÌ ãÚ ÇáÍÑßÉ ÝÅäå áÇ íÚíÏ ÇáÛÓá ¡ æÇáÏáíá :

Ãä ÇáÓÈÈ æÇÍÏ ¡ ÝáÇ íæÌÈ ÛõÓáíä .

Ãäå ÅÐÇ ÎÑÌ ÈÚÏ Ðáß ÎÑÌ ÈáÇ áÐøÉ ¡ æáÇ íÌÈ ÇáÛÓá ÅáÇ ÅÐÇ ÎÑÌ ÈáÐøÉ


"Ia itu jika ia melakukan mandi untuk ini akan sesuatu yang telah keluar (mani), kemudian ia keluar (lagi) semasa dia bergerak, maka dia tidak perlu melakukan mandi semula. Dalilnya adalah : Sesungguhnya sebabnya yang sama (satu sebab), maka tidak perlu melakukan 2 kali mandi.

Kerana ia keluar selepas itu tanpa mempunyai perasaan keseronokan (ransangan), dan mandi tidak diwajibkan melainkan ia keluar disertakan dengan rasa keseronokan" - [al-Sharh al-Mumti’ - 1/281]

Perlu diingat bahawa perkara-perkara yang membatalkan wudhu' hanya memerlukan seseorang itu membersihkan diri dari al-hadath al-asghar (hadath kecil) dan mengambil wudhu' kembali, dan ia tidak sekali-kali membatalkan mandi yang dilakukan keatas al-hadath al-akbar (hadath besar). WA.

wassalam

خيرالأمين