Kenyataan Akhbar IRF Isu Demonstrasi Mahasiswa Di UPSI 1.1.2012

Primary tabs

Memperingati Keganasan Terhadap Mahasiswa - Apakah Sebenarnya Matlamat Pendidikan? || 4 Jan 2012

Islamic Renaissance Front (IRF)

Pendidikan pada dasarnya berkait dengan pencarian kebenaran. Untuk menegaskan bahawa kebenaran harus dizahirkan bererti menyatakan bahawa ia harus disingkap melalui proses refleksi yang kritis dan bermakna.

Proses tersebut mungkin sukar pada suatu masa, mengeliru dan mengecewakan, lantaran jarang diperoleh, secara terus detik kefahaman dan pencerahan. Tetapi ini sebenarnya yang membezakan antara pembelajaran sebenar dengan sekadar penghafalan, ikutan semberono atau indoktrinasi.

 

Pelajar dalam rangka proses pembelajaran adalah penuntut yang aktif dan terbuka, mahu dan sedia untuk mencuba kesemua ide yang berkaitan, selama ia berhasrat menerima pengetahuan.

Momen yang terakhir, apabila tirai kejelasan akhirnya terhasil, adalah balasan yang mendadak diraihnya. Di sana, kemampuan untuk menoleh kembali untuk melihat langkah yang telah ditempuh – untuk melihat siapa kita sebelum dan setelah penemuan – adalah bukti terhadap tahap keupayaan dan kemampuan kita.

Pendidikan dengan itu, bagaimana ketara dianggap sebagai hak awam, namun pada latar lahiriahnya, adalah bersifat peribadi. Hal ini merujuk pada kenyataan yang mudah bahawa proses ini menuntut pencari yang berdaya yang mengenali peribadinya dalam proses pembelajaran.

Ia juga merupakan cetusan mengapa kebebasan begitu penting dalam pendidikan. Kerana produk akhir yang kita harapkan pada akhirnya adalah manusia yang terpelajar.

Pendidikan adalah aset bukan kerana ia berhasil membantu kita mendapatkan kerja, atau mampu menarik pelabur asing (yang kesalnya telah menjadi makna yang dominan yang disandarkan kepadanya setakat ini). Pendidikan adalah aset kerana ia  menyempurnakan diri kita sebagai manusia.

Sebagaimana Paole Freire ungkapkan dalam Pedagogy of the Oppressed (Pedagogi Mereka Yang Tertindas): “kebebasan bukanlah suatu ideal yang terletak di luar diri manusia; ia juga bukan idea yang telah tersemadi sebagai mitos. Bahkan ia adalah kondisi yang penting dalam upaya mencapai kesempurnaan insan.”

Pelajar dengan itu tidak boleh diukur dengan jumlah fakta yang telah dihafal, tetapi daripada jangkauan nilai keterbukaan, rasa ingin tahu, dan kefahaman intelek dan dinamisme – nilai yang membantu kita menjadi pengucap yang lebih baik – dipugar dalam proses pembelajaran tersebut. Perkembangan nilai itu, dalam rangka untuk menjadi suatu yang bermakna, tidak boleh dikerah, tetapi harus diterapkan dengan rela oleh pelajar sebagai pencari ilmu.

Kematangan pandangan dunia kita yang bersifat kolektif, dan konsekuennya, pembinaan sebuah masyarakat madani yang sebenar, bergantung kepadanya.

Pendidikan di Malaysia

Ideal yang fundamental dalam pendidikan menterjemahkan tindakan ganas terhadap Mahasiswa kita pada sambutan Hari Tahun Baru tidak dapat ditolak ansur dan bersifat tidak berperikemanusiaan.

Jangan tersalah hitungan: hal ini tidak berlaku dalam satu malam.  Ia adalah kemuncak daripada ketegangan yang telah tercetus selama bertahun. Para pelajar, dengan jalan yang aman menuntut apa yang hanya merupakan hak kemanusiaan, tidak lagi dapat bersabar dilayan seperti perkakas dan alatan mesin.

Para pelajar, yang telah mengharungi sistem pengajian tinggi di Malaysia dengan pengalaman langsung, dapat menzahirkan dengan jelas bagaimana universiti-universiti kita bukan ruang yang selamat untuk melakukan eksplorasi, menurut definisi, yang dimaksudkannya. Sebaliknya, universiti kita hanya sekadar menjadi corong dan saluran kepada propaganda negara dan dominasinya.

Prinsip utama AUKU adalah cukup opresif tetapi peristiwa berdarah pada pagi Ahad yang telah kita saksikan mengesahkan iltizam dan komitmen negara untuk membungkam semua perbezaan pendapat. Negara tidak hanya menjadi penyekat (yang menyekat semua ruang, dan tidak pernah bermasalah mengesahkannya). Ia juga penceroboh yang terang-terang menerjah kalangan yang paling lemah daripada rakyatnya.

Pendirian IRF

Sebagai organisasi yang memperjuangkan pemberdayaan anak muda, Islamic Renaissance Front sangat kecewa dan mengutuk tindakan keras dalam menangani Mahasiswa kita pada sambutan hari Tahun Baru. Kami menganggap penindasan terbuka terhadap pelajar kita adalah penghinaan terbuka terhadap seluruh rakyat Malaysia dan aspirasi kita untuk menjadi masyarakat yang progresif dan demokratik.

Kami menyeru kepada seluruh universiti kita untuk berusaha mencapai apa yang mereka harus zahirkan: medan pencarian dan eksplorasi yang seluruh masyarakat madani harus tegakkan untuk memastikan kemajuan dan dinamisme mereka.

Kami menyeru universiti-universiti kita untuk menyediakan kesemua sumber dan sokongan yang selayaknya yang dapat membentuk pelajar-pelajar kita menjadi pemikir dan pembikin inovasi, dengan harapan untuk melihat peranan dan sumbangan mereka terhadap wacana politik di Malaysia secara bertanggungjawab dan berteraskan pemikiran yang kritis.

Kami menyeru pengakhiran kepada amalan hipokrasi: pada satu aspek, universiti-universiti kita dituntut untuk bersaing dengan yang terbaik di dunia. Pada segi yang lain, negara memperlihatkan keangkuhan dan menzahirkan keganasan ke atas pelajar.

Golongan elit yang berkuasa megah mencanangkan kemurahannya menyediakan pinjaman kepada pelajar sebagai bukti komitmen mereka yang serius tentang pendidikan. Tetapi ia merupakan kesilapan yang fundamental untuk memandang hal ini sebagai penzahiran “sifat pemurah” mereka.

Dengan merangka istilah tersebut, mereka membuat ia kelihatan seperti telah menawarkan kebaikan kepada kita, ketika mana realitinya, mereka hanya melakukan apa yang harus mana-mana kerajaan lakukan. Pendidikan berkualiti, dalam persekitaran yang bebas, adalah hak kemanusiaan yang fundamental, bukan produk yang harus kita mengemis kepada negara untuk “bermurah hati” tentangnya.

Dalam sebuah hadith sahih, Nabi bersabda bahawa “Jihad yang paling afdal adalah berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim”. Pada hari Ahad yang lalu, 1 Januari 2012, Malaysia menyaksikan contoh yang paling murni daripada jihad yang sedemikian.

{youtube}tvO6SHROYjE{/youtube}


 

Islamic Renaissance Front | 2:07PM Jan 3, 2012    

Education is fundamentally about the discovery of truth. To say that the truth is to be discovered is to say that it is to be disclosed through a process of meaningful and critical reflection.

That process will be difficult at times, confusing and disappointing even, as there is rarely ever an instant, straightforward moment of understanding. But this is precisely what separates true learning from mere memorisation, blind obedience or indoctrination.

The student in a genuine learning process is an open and active seeker, willing and prepared to test all necessary ideas, as much as he or she is a recipient of knowledge.

The end moment, when the relief of clarity finally ensues, is its most immediate reward. There, the ability to look back to see the path tred - to see who we were before and after the discovery - is evidence of what we are capable of.

Education then, however much it is a public right, is by its very nature, deeply personal. This is for the simple fact that the process demands an engaged inquirer who recognises himself or herself in the learning process.

This is also why freedom is so important for education. For the end product we hope for, after all, is an educatedperson.

Education is an asset not because it will help us obtain jobs, or attract foreign investors (which sadly has been the dominant meaning given to it so far). Education is an asset because it fulfils us as human beings.

As Paole Freire said in Pedagogy of the Oppressed, "Freedom is not an ideal located outside of man; nor is it an idea which becomes myth. It is rather the indispensable condition for the quest for human completion."

The student then is not simply to be valued for the amount of factoids that have been memorised, but the extent to which the virtues of openness, curiosity and intellectual empathy and dynamism - virtues that help us become better communicators - were cultivated in that learning process.

The enhancement of these virtues, if they are to be meaningful, cannot be forced, but must be adopted willingly by the student as a seeker of knowledge.

The maturing of our collective world views, and consequently, the establishment of a truly civil society, depends on it.

Education in Malaysia
The fundamental ideals of education render the brutal treatment of our mahasiswa on New Year's Day all the more intolerable and inhumane.

Make no mistake: this did not happen overnight. It was a culmination of a tension that had brewed for years.

The students, peacefully demanding what is merely a fundamental human right, can no longer bear being treated like cogs in a machine.

The students, having to live through Malaysia's higher education system first hand, can openly attest to how our universities are not the safe space for exploration they are, by definition, meant to be.

Rather, our universities have merely become funnels for state propaganda and domination.
The key principles of the Universities and University Colleges Act are oppressive enough, but the bloody Sunday we just witnessed confirms the extent of the state's commitment to dismantle all dissent.

The state is no longer merely restrictive (being restrictive any rate, has never been something the state had a problem admitting to), it is also a shameless aggressor against the most vulnerable members of its own citizenry.

IRF's position
As an organisation dedicated to the empowerment of youths, the Islamic Renaissance Front is deeply saddened and condemns the brutal treatment of our university students on New Year's Day.

We regard the open affront against our students as an open affront against all Malaysians and our aspirations to be a progressive and democratic society.

We call for our universities to live up to what they are supposed to be: the realm of discovery and exploration that all civilised societies must have to ensure their progress and dynamism.

We call on our universities to provide all the resources and support necessary to shape our students into thinkers and innovators, in the hope of seeing their eventual contribution to Malaysia's political discourse as responsible and critically thinking citizens.

We call for an end to the hypocrisy: on one hand, our universities are required to compete with the best in the world. On the other, the state is resorting to violence against their students.

The powers that be typically boast of the generosity of loans they provide to the students as evidence of their seriousness about education. But it is a fundamental flaw to think that this should be seen as an act of "generosity" on their part.

By framing in those terms, they make it appear as if they are doing us a favour, when in reality, they are just doing what they are supposed to. Quality education, in a free environment, is a fundamental human right, not a product that we have to beg the state to be "generous" about.

In an authentic hadith, the Prophet SAW said that "the best jihad is to speak a word of truth before an unjust ruler". On Sunday, Malaysia saw a most noble example of that very act.

------------------------------------
This letter from the Islamic Renaissance Front (IRF) is penned by Ahmad Fuad Rahmat, Edry Faizal Eddy Yusuf, Mohd Radziq Jalaludin and Ahmad Farouk Musa.