SJ-05-0261 : (2)bila waktunya nabi start qiyam ramadan???

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-05-0261 : (2)bila waktunya nabi start qiyam ramadan???

salam.saya pengguna baru laman ni.
yg first soalan urgent tu datang nya dari saya.
ade lagi soalan sbnrnya.
ok.
kalau ikut sunnah nabi,bila waktunya nabi mula qiyam ramadan(melayu panggil tarawih)?
adakah sejurus selepas solat isyak berjemaah?
atau
nabi balik rumah dulu(buat aktiviti sendiri) kemudian tidur dan bangun tidur dan pegi ke masjid yg sebelah rumah dia dan buat qiyam ramadan(so xdela tahajud sbb tahajud buat secara individu bukan berjemaah).adakah begitu?

kalau ikut sirah nabi pula bagaimana?
kalau ikut hadis mcm mn?
kalau ikut manhaj mutaqaddimun pula bagaiman?

saya ade tanya ustaz,dia pun pening dan suruh ikut je lah mana yg ada.
bagi saya itu tidaklah menyelesaikan masalah.

mohon pencerahan.

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
SJ-05-0261 : (2)bila waktunya nabi start qiyam ramadan???

:wassalam

al-Jawab:

Nabi SAW pada bulan Ramadhan, lepas mengImami solat Isya', rutinnya beliau akan balik ke rumah Aisyah (sebelah mesjid nabawi) utk solat sunat. Solat sunat ni lebih afdhal di rumah.
Kemudian selepas itu baginda keluar semula ke mesjid dan solat qiyam Ramadhan. Maka sahabat ikut (jadi makmum). Malam esok, Nabi keluar lagi ke mesjid, solat, lantas sahabat2 ikut dan mereka semakin ramai, maklumat telah tersibar, malam ke tiga, orang makin ramai. Kemudian malam berikutnya Nabi tak keluar dah. Pada keesokannya, Nabi pun kata, aku saja tak keluar kerana aku takut solat ni difahami sebagai wajib. Ini lapuran Aisyah (Fiqh Sunnah, 2/61)

Oleh kerana Nabi dah tak keluar lagi, maka sahabat-sahabat pun menghidupkan malam-malam Ramadhan di mesjid tsb secara berpecar-pecar atau sendirian. Hinggalah ke zaman pentadbiran Umar Faruq ra, barulah dia berijtihad bila tengok para sahabat berpecaran dan sendirian buat ibadah, maka dia perintahkan solat tarawih yg suatu masa dulu pernah dilakukan oleh Nabi saw, (sifat Umar ni dia seorang yg proaktif dan sukakan sesuatu dilakukan dgn kemas dan bersistem) (solat tarawih) dihidupkan secara resmi kerana ketakutan ia difahami sbg solat wajib atau fardhu sudah terhapus...
Bermula pada era Umar ra ia dilakukan secara berjama'ah selama sepanjang bulan Ramadhan sampai ke hari ini. tak ada mana-mana mutaqaddimun dan mutaakhiruun yg membantah ijtihad Umar dan dianggap Ijma'.

Rumusan: qiyam atau tarawih di awal malam selepas Isya' ini tsabit dgn sunnah Nabi saw, tsabit dgn sunnah khalifah yg rasyad, juga tsabit dgn ijma'. sekian