SJ-05-0321 : SOLAT SUNAT TASBIH

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-05-0321 : SOLAT SUNAT TASBIH

Salam,
Bolehkah para panel nyatakan hadis yang menyokong kenyataan mengenai solat ini,disebabkan artikel asal tidak menyatakan walau sebuah hadis pun mengenai solat ini?

SOLAT SUNAT TASBIH

Solat sunat tasbih bertujuan mengakui kesucian Allah S.W.T dari segala yang tidak layak bagiNya atau kekurangan padaNya. Rasulullah SAW menganjurkan umat Islam mengamalkannya setiap malam. Jika tidak dapat setiap malam, amalkan seminggu sekali, atau setahun sekali, ataupun paling kurang sekali seumur hidup.

Fadilat atau kelebihan solat Tasbih ini ialah ia dapat mengampunkan dosa yang lama atau yang baru, dosa yang dilakukan dengan sengaja atau tidak sengaja dan dosa yang tersembunyi atau terang.

Bilangan rakaatnya ialah empat. Jika dilakukan waktu siang lakukan 4 rakaat 1 salam. Jika dilakukan pada waktu malam, 4 rakaat 2 salam.

Niat solat Tasbih : Sahaja aku solat sunat Tasbih dua/empat rakaat kerana Allah Taala.

Surah-surah yang elok dibaca selepas bacaan Fatihah :

Rokaat 1 : At-Takaathur (Alha kumuttaka…)

Rokaat 2 : Al ‘Asr (Wal ‘ashri…)

Rokaat 3 : Al Kafiruun (Qul ya ai yuhal kaafiruun...)

Rokaat 4 : Al Ikhlas (Qul huwallah hu ahad…)

Bacaan tasbih adalah seperti berikut:

Bilangan tasbih yang dibaca berjumlah 300 kali iaitu 75 kali bagi satu-satu rakaat.

Masa Bacaan Bacaan Tasbih
Selepas membaca Surah sebelum rukuk 15 kali
Dalam rukuk selepas membaca Tasbih biasa 10 kali
Selepas bangun dari rukuk dan sebelum sujud dan selepas membaca Tahmid dalam iktidal 10 kali
Dalam sujud selepas membaca Tasbih biasa 10 kali
Semasa duduk antara dua sujud selepas membaca Doa 10 kali
Dalam sujud ke dua selepas membaca Tasbih biasa 10 kali
Duduk sebelum bangun bagi rokaat pertama dan ketiga dan selepas tahiyat awal dan akhir bagi sembahyang 4 rokaat 1 salam. Duduk sebelum bangun bagi rokaat pertama dan selepas tahiyat akhir bagi sebahyang 4 rokaat 2 salam 10 kali
Jumlah 75 kali

Secara ringkasnya, tasbih tersebut perlu dibaca pada penghujung pergerakkan solat sebelum melakukan pergerakkan yang berikutnya.

Doa selepas solat tasbih :

Ya Allah, ya Tuhan Kami, kami memohon taufik daripada-Mu sepertimana orang-orang yang telah Engkau beri petunjukdan jadikan amalan kami ini sepertimana amalan ahli yakin dan jadikan kami dari golongan orang yang menerima nasihat orang-orang yang bertaubat dan keazaman kami sepertimana orang-orang yang sabar dan gementar kami sepertimana orang-orang yang takut dan kami memohon sepertimana permohonan orang yang suka kepada kebaikan dan beribadat seperti ibadat orang-orang yang warak dan jadikan pengetahuan kami ini sebagai ahli-ahli yang berilmu sehingga kami termasuk ke dalam orang yang takut kepada Engkau. Ya Allah, kami memohon kepada-Mu, jadikan kami golongan yang takut yang menghalang kami daripada melakukan maksiat sehinggalah kami beramal dengan taat kepada-Mu, sebagaimana amalan yang kami merasa perlu mendapat keredaan-Mu dan juga sehingga kami betul-betul ikhlas dan bertawakkal kepada-Mu dalam setiap perkara dan kami memohon supaya menjadi orang yang baik sangka terhadap Engkau, Maha Suci Engkau sebagai Pencipta.

SJ-05-0321 : SOLAT SUNAT TASBIH

Berikut di bawah adalah hadis yang menjadi sandaran tentang solat tasbih ini iaitu hadis dari riwayat Ibnu Abbas :

Ñæí Úä ÇÈä ÚÈÇÓ – ÑÖí Çááå ÚäåãÇ – ÞÇáþ:þ ÞÇá ÑÓæá Çááå Õáì Çááå Úáíå æÓáã ááÚÈÇÓ Èä ÚÈÏ ÇáãØáÈþ:þ þ(þíÇ ÚÈÇÓ¡ íÇ ÚãÇÉþ:þ ÃáÇ ÃÚØíßþ¿þ ÃáÇ ÃãäÍßþ¿þ ÃáÇ ÃÍÈæßþ¿þ ÃáÇ ÃÝÚá Èß ÚÔÑ ÎÕÇá ÅÐÇ ÃäÊ ÝÚáÊ Ðáß ÛÝÑ Çááå áß ÐäÈß¡ Ãæáå æÃÎÑå¡ æÞÏíãå æÍÏíËå¡ æÎØÃå æÚãÏå¡ æÕÛíÑå æßÈíÑå¡ æÓÑå æÚáÇäíÊåþ¿þ ÚÔÑ ÎÕÇáþ:þ Åä ÊÕáí ÃÑÈÚ ÑßÚÇÊ¡ ÊÞÑà Ýí ßá ÑßÚÉ ÈÝÇÊÍÉ ÇáßÊÇÈ æÓæÑÉ¡ ÝÅÐÇ ÝÑÛÊ ãä ÇáÞÑÇÁÉ Ýí Ãæá ÑßÚÉ ÝÞá æÃäÊ ÞÇÆãþ:þ ÓÈÍÇä Çááå¡ æÇáÍãÏ ááå¡ æáÇ Åáå ÅáÇ Çááå¡ æÇááå ÃßÈÑ¡ ÎãÓ ÚÔÑÉ ãÑÉ¡ Ëã ÊÑßÚ ÝÊÞæáåÇ æÃäÊ ÑÇßÚ ÚÔÑÇð¡ Ëã ÊÑÝÚ ÑÃÓß ãä ÇáÑßæÚ ÝÊÞæáåÇ ÚÔÑÇð¡ Ëã Êåæí ÓÇÌÏÇð æÊÞæáåÇ æÃäÊ ÓÇÌÏ ÚÔÑÇð Ëã ÊÑÝÚ ÑÃÓß Ãæãä ÇáÓÌæÏ ÝÊÞæáåÇ ÚÔÑÇð¡ Ëã ÊÓÌÏ ÝÊÞæáåÇ ÚÔÑÇð¡ Ëã ÊÑÝÚ ÑÃÓß ãä ÇáÓÌæÏ ÝÊÞæáåÇ ÚÔÑÇð¡ ÝÐáß ÎãÓ æÓÈÚæä Ýí ßá ÑßÚÉ¡ ÊÝÚá Ðáß Ýí ÃÑÈÚ ÑßÚÇÊ¡ æÅä ÇÓÊØÚÊ Ãä ÊÕáíåÇ Ýí ßá íæã ãÑÉ ÝÇÝÚá¡ ÝÅä áã ÊÓÊØÚ ÝÝí ßá ÌãÚÉ ãÑÉ¡ ÝÅä áã ÊÝÚá ÝÝí ßá ÔåÑ ãÑÉ¡ ÝÅä áã ÊÝÚá ÝÝí ßá ÓäÉ ãÑÉ¡ ÝÅä áã ÊÝÚá ÝÝí ÚãÑß ãÑÉþ)

Maksudnya : “Wahai Abbas Pakcikku, Aku ingin memberikan padamu, aku benar-benar mencintaimu, aku ingin engkau melakukan -sepuluh sifat- jika engkau melakukannya Allah akan mengampuni dosamu, baik yang pertama dan terakhir, yang terdahulu dan yang baru, yang tidak sengaja maupun yang disengaja, yang kecil maupun yang besar, yang tersembunyi maupun yang terang-terangan. Sepuluh sifat adalah: Engkau melaksankan shalat empat rakaat; engkau baca dalam setiap rakaat Al-Fatihah dan surat, apabila engkau selesai membacanya di rakaat pertama dan engkau masih berdiri, mka ucapkanlah: Subhanallah Walhamdulillah Walaa Ilaaha Ilallah Wallahu Akbar 15 kali, Kemudian ruku’lah dan bacalah do’a tersebut 10 kali ketika sedang ruku, kemudian sujudlah dan bacalah do’a tersebut 10 kali ketika sujud, kemudian bangkitlah dari sujud dan bacalah 10 kali kemudian sujudlah dan bacalah 10 kali kemudian bangkitlah dari sujud dan bacalah 10 kali. Itulah 75 kali dalam setiap rakaat, dan lakukanlah hal tersebut pada empat rakaat. Jika engkau sanggup untuk melakukannya satu kali dalam setiap hari, maka lakukanlah, jika tidak, maka lakukanlah satu kali seminggu, jika tidak maka lakukanlah sebulan sekali, jika tidak maka lakukanlah sekali dalam setahun dan jika tidak maka lakukanlah sekali dalam seumur hidupmu

( HR Abu daud bab solat tasbih no : 1297 )

Berikut saya bawakan komentar beberapa orang ulama berkenaan hadis solat sunat tasbih ini :

Hadis ini juga diriwayatkan oleh Imam Tirmizi (no:482)dan ibnu Majah (no:1386) dari jalan Abu Rafi’ yang mana dinilai sebagai hadis gharib (pelik) oleh Tirmizi sendiri.Malah berkata Ibnu al-‘Arabi pada mensyarahkan hadis Tirmizi ini dengan mengatakan bahawa ianya adalah hadis dhoif dan tidak ada asalnya pada menilainya sohih dan hasan.An-Nasaie mengatakan hadis ini matruk (ditinggalkan).( Tahqiq Tuhfatuz Zakirin Imam Syaukani oleh As-syaikh Ibrahim Al-Misri , m/s : 223 )

Ibnu Qudamah berkata: “Jika ada orang yang melakukannya maka hal tersebut tidak mengapa, karena solat nawafil dan Fadhoilul A’maal tidak disyaratkan harus dengan berlandaskan kepada hadits sahih” (Al-Mughny 2/123)

Ibnu Qudamah menukil riwayat dari Imam Ahmad bahwa tidak ada hadis sohih yang menjelaskan hal tersebut.(Al-Mughny 2/123)

Ibnuljauzi mengatakan bahwa hadits-hadits yang berkaitan dengan solat tasbih termasuk maudhu' yang diletakkan dalam kitabnya al-maudhu’aat yang dinamakan ÇáÝæÇÆÏ ÇáãÌãæÚÉ Ýí ÇáÇÍÜÜÇÏíË ÇáãæÖæÚÉ.

Berkata Al-Suyuti dalam ÇááÂáÆ daripada Ibnu Hajar : bahwa yang benar adalah seluruh riwayat hadits adalah dhaif meskipun hadits Ibnu Abbas mendekati syarat hasan, akan tetapi hadits itu syadz karena hanya diriwayatkan oleh satu orang rawi dan tidak ada hadits lain yang menguatkannya. Dan juga solat tasbih berbeza gerakannya dengan solat-solat yang lain.

As-Syaikh Al-albani pula mengatakan hadis riwayat Ibnu Abbas ini adalah dinilai sebagai sohih li-ghairihi (sohih al-targhib wa al-tarhib , no : 677)

Manakala Ibnu Uthaimin melalui risalah fatawanya menyatakan bahawa , Ibnu Taimiyah menyebut hadis-hadis yang menceritakan tentang solat tasbih adalah batil dan dusta semata.Ini kerana asal ibadah itu adalah tidak boleh dilaksanakan melainkan adanya dalil yang menyuruh untuk kita membuatnya.( Majmu’ Fatawa wa Rasail Ibnu Uthaimin , juz 14 , m/s 22 , no: 895 )

Tahqiq:

Solat sunat Tasbih adalah solat yang tidak disyariatkan atas alasan :

1. Asal ibadah tidak boleh melainkan adanya dalil sohih yang menyuruh untuk dilakukan.
2. bahawa kesemua hadis yang meriwayatkan tentang solat tasbih adalah mudhtarib yang mana diperselisihkan martabat hadis tersebut oleh ulama dengan berbagai-bagai bentuk.

WA

الراجي رحمة ربه الجوّاد http://aljawhar.wordpress.com