SJ-13-0348 : Pondan,khunsa,mukhannath dari perspektif dalil

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-13-0348 : Pondan,khunsa,mukhannath dari perspektif dalil

Assalamualaikum,

2 soalan, ya panel Al-Ahkam...

i)Betulkah semasa riwayat Nabi Muhammad SAW, golongan pondan atau mukhannath ini sudah ada, dan apakah tindakan Nabi terhadap mereka. Tolong berikan sedikit nas dalil dan hujah

ii)Jika lihat hari ini, golongan pondan ini sudah berleluasa di KL dan semakin menjadi-jadi. Bolehkah dalam Islam, golongan ini melakukan pembedahan 'sex-change' untuk menepati naluri mereka?

albaruhiyy (not verified)
SJ-13-0348 : Pondan,khunsa,mukhannath dari perspektif dalil

ÈÓã Çááå ÇáÑÍãä ÇáÑÍíã
ÇáÍãÏ ááå æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÍÈå æãä æÇáÇå ÃãÇ ÈÚÏ :

Pertama, perlu bezakan antara pondan dan khunsa..

1. Pondan (mukhannath)
Mereka ialah orang lelaki yang menyerupai wanita dari segi bentuk tubuh, pergerakan, percakapan dan lain-lain.
Memang benar ia sudah wujud pada zaman Nabi s.a.w.
Tindakan Nabi ialah perintah supaya mukhannath dikeluarkan daripada rumah.
al-Bukhari menyebut dalam bab “ikhraj al-mutashabbihin bi al-nisa’ min al-buyut” (bab mengeluarkan orang-orang lelaki yang menyerupai wanita daripada rumah) satu hadith riwayat Ibn Abbas bahawa beliau berkata : “Nabi s.a.w melaknat al-mukhannathin (yang menyerupai wanita) dari kalangan lelaki dan melaknat al-mutarajjilat (mereka yang menyerupai lelaki) dari kalangan wanita. Dan Nabi bersabda : “Keluarkan mereka dari rumah-rumahmu”. Kata Ibn Abbas :
áÚä ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æÓáã ÇáãÎäËíä ãä ÇáÑÌÇá æÇáãÊÑÌáÇÊ ãä ÇáäÓÇÁ
“Nabi s.a.w telah mengeluarkan seorang lelaki dan Umar pernah mengeluarkan seorang wanita”. [al-Bukhari, Kitab al-Libas, Bab 62 dalam Fath al-Bari 10/333].

Kemudia disebut pula hadis Ummu Salamah dalam bab “Ma Yunha min dukhul al-mutashabbihin bi al-nisa’ ala al-mar’ah”. Bab tentang larangan masuk orang lelaki yang menyerupai wanita ke tempat wanita”.
Úóäú Ãõãøö ÓóáóãóÉó Ãóäøó ÇáäøóÈöìøó - Õáì Çááå Úáíå æÓáã - ßóÇäó ÚöäúÏóåóÇ æóÝöì ÇáúÈóíúÊö ãõÎóäøóËñ ¡ ÝóÞóÇáó ÇáúãõÎóäøóËõ áÃóÎöì Ãõãøö ÓóáóãóÉó ÚóÈúÏö Çááøóåö Èúäö ÃóÈöì ÃõãóíøóÉó Åöäú ÝóÊóÍó Çááøóåõ Úóáóíúßõãõ ÇáØøóÇÆöÝó ÛóÏðÇ ÃóÏõáøõßó Úóáóì ÇÈúäóÉö ÛóíúáÇóäó ¡ ÝóÅöäøóåóÇ ÊõÞúÈöáõ ÈöÃóÑúÈóÚò æóÊõÏúÈöÑõ ÈöËóãóÇäò . ÝóÞóÇáó ÇáäøóÈöìøõ - Õáì Çááå Úáíå æÓáã - « áÇó íóÏúÎõáóäøó åóÐóÇ Úóáóíúßõäøó » .
Daripada Ummu Salamah bahawa Nabi s.a.w. ada di sisinya. Sedangkan dalam rumah itu ada mukhannath (pondan). Kata pondan tadi kepada Abdullah bin Abi Umayyah, saudara Ummu Salamah : “Jika Allah membuka bagi kamu esok bumi Taif, nescaya aku tunjukkan kamu anak perempuan Ghaylan,dia menghadap dengan empat dan membelakangimu dengan lapan. Nabi s.a.w pun bersabda : “Jangan kamu membawa masuk ini ke atas kamu”.
Kata al-Nawawi :
ãÚäì Þæáå ÊÞÈá ÈÃÑÈÚ æÊÏÈÑ ÈËãÇä Ãì ÃÑÈÚ Úßä æËãÇä Úßä ÞÇáæÇ æãÚäÇå Ãä áåÇ ÃÑÈÚ Úßä ÊÞÈá Èåä ãä ßá äÇÍíÉ ÇËäÊÇä æáßá æÇÍÏÉ ØÑÝÇä ÝÇÐÇ ÃÏÈÑÊ ÕÇÑÊ ÇáÃØÑÇÝ ËãÇäíÉ
Ertinya : “Dan maksud perkataan “dia menghadap dengan empat dan membelakangimu dengan lapan” ialah empat ukan yakni (ketulan daging yang zahir dari depan disebabkan kegemukan) dan lapan ukan.
Mengapa Nabi memerintahkan agar dihalau?
Kerana mereka ini membawa kerosakan lebih banyak seperti suka menyifatkan tubuh wanita yang dilihatnya kepada lelaki ajnabi ataupun mungkin ahli keluarga boleh terpengaruh dengannya sama ada dalam segi percakapan, pergerakan dan kesemuanya boleh membawa kepada kemungkaran.

2. Haram melakukan pembedahan untuk menukar jantina. Ini kerana perbuatan ini mendatangkan mafsadah atau kerosalan yang besar. Ia juga satu bentuk pencerobohan terhadap penciptaan Allah Taala hanya semata-mata kerana mengikut naluri yang palsu dan bohong.
Dalam fatwa Lajnah Da’imah atau Lembaga Tetap Penyelidikan Akademik dan Fatwa di Arab Saudi menyebut pengharaman operasi pembedahan seperti ini.
Lihat :
Al-Shanqiti, Ahkam al-Jirahah al-Tibbiyyah hlm 202.
Fatawa al-Lajnah al-Da’imah li al-Buhuth al=Ilmiyyah wa al-Ifta’ 25/37-38, fatwa no 2688.

3. Khunsa
Dari segi istilah, khunsa ialah orang yang mempunyai dua alat kelamin lelaki dan wanita. Mungkin juga mereka yang memang dilahirkan tanpa alat kelamin. Kejadiannya adalah semulajadi, ini berbeza dengan pondan atau mukhannath. Boleh rujuk dalam arkib lepas :
http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=36049&highlight=khunsa

Khunsa terbahagi kepada dua. Musykil dan tidak musykil

Tidak Musykil ialah yang jelas padanya tanda-tanda jantina sama ada lelaki atau perempuan. Maka ia dihukumkan mengikut yang mana jelas. Kalau lelaki, lelaki lah, kalau perempuan, perempuanlah.

Musykil pula ialah yang tidak jelas padanya tanda-tanda tersebut sama ada ada dua alat dan sama kuat tanda-tanda lelaki atau perempuan. Atau jenis satu lagi yang tiada alat langsung, Cuma ada lubang untuk kencing sahaja.

Menurut majoriti fuqaha’, orang khunsa sebelum balighnya dilihat, jika kencing dari alat kelamin lelaki maka ia dianggap lelaki. Sebaliknya, akan dianggap perempuan, jika kencing dari alat perempuan.

Jika selepas baligh pula, kena lihat tanda-tanda berikut : , Jika tumbuh janggut, atau keluar mani dari zakar atau menghamilkan wanita, maka ia dianggap lelaki. Begitu juga zahirnya tanda-tanda keberanian dan kepahlawanan sepertimana yang disebut al-Suyuti.

Manakala jika zahir buah dada, ada susu atau keluar haid atau boleh dijimak maka ia adalah wanita.

Jika kesemua tanda-tanda berikut lemah atau sukar ditentukan, maka lihat kecenderungannya…jika lebih ke arah lelaki, hukumkan sebagai lelaki. Jika ke arah perempuan pula, maka hukumkan ia perempuan.

[Lihat al-Mawsu’ah al-Fiqhiyyah 20/hlm 21-23]