SJ-2400: Cerai Mu'allaq

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-2400: Cerai Mu'allaq

:salam
saya telah membaca soal jawan fiqh bilangan Sj 537 Munakahat satu: Lafaz Cerai Taklik
Nama: badarina
Pekerjaan: surirumah
Daerah: seremban (negeri sembilan)
Soalan: Di awal perkahwinan, telah berlaku satu perselisihan faham antara saya dan suami. Akibat dari perselisihan itu, suami saya telah menulis satu nota yang berbunyi.. "jika kamu keluar dari rumah ini tanpa keizinan ku maka akan jatuh lah satu talak keatas kamu....". Pada keesokkan hari nya kemarahan suami saya telah reda dan dia telah menarik balik kata-katanya itu. sepanjang masa itu saya masih lagi belum keluar dari rumah. ini bermakna talak tersebut belum lagi jatuh ke atas saya kerana jika mengikut hukum, talak taklik ini hanya akan jatuh jika perkara itu berlaku mengikut taklik nya. soalan saya ialah bagaimana jikalau saya keluar dari rumah selepas daripada suami saya menarik balik kata-kata nya itu?. adakah kah boleh talak itu di tarik balik jika talak tersebut belum jatuh/sah?
------------------------------
Jawab ringkas:
Cerai taklik itu sudah ditarik balik oleh suami puan dan dengan sendirinya telah terbatal. Puan boleh keluar rumah seperti biasa dan talak tidak jatuh lagi dengan penarikan lafaz penarikan secara resmi oleh suami puan.

* apa yang saya keliru ialah adakah ta'liq talak ini suatu yang boleh ditarik balik. setakat yang saya belajar lafaz ta'liq talaq itu adalah talaq sendiri, dan hukumnya adalah sama dengan hukum talaq, apabila lafaznya sarih, maka apabila berlaku muallaq alaih (perkara yang digantungkan) itu, maka berlaku talaq. walaupun diniatkan didalam hati hanya valid pada sela waktu tertentu. selagi tidak diucapkan secara jelas maka tidak dikira. minta penjelasan ustaz. :confused:

Re: SJ-2400: Cerai Mu'allaq

:wassalam
Jawab:
Talaq Mu'allaq atau Ta'liq adalah suatu yg teknikal dan khilaf. Jumhur mengharuskan talak Mu'allaq dgn beberapa syarat dan minoriti fuqaha' (Hanbali) dan Salafiya (Ibn Taymiya-Ibn Qayyim) dan ahli Fatwa semasa spt Syaikh Syaltut menolak talaq jenis ini sbg tidak sah.
Di kalangan jumhur pula tidak sepakat dari segi syarat2nya. Misalnya Imam Yusof alIrdabili (alAnwarli 'amal alAbrar: 2/211) mensyaratkan talak mu'allaq dilafazkan dgn mulut bukan dengan cara lain.
Di Malaysia, cerai hendaklah dilafazkan di hadapan pendaftar nikah dan didaftarkan. Gagal berbuat demikian boleh didakwa dan jika thabit boleh didenda oleh mahkamah syari'ah.

Jika kita meneliti kes dari Seremban itu, kondisi Ta'aliq itu dalam bentuk Nota dan si isteri masih tidak melanggar mu'allaq 'alayh itu. Suami menulis nota mu'allaq dalam keadaan marah, kemudian keesokan harinya membatalkan nota itu. Sebab itu kami menganggap kes ini selesai. WA