SJ - 2822 : Post Mortem bagi mayat

Primary tabs

4 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ - 2822 : Post Mortem bagi mayat

:salam
Ana cuma nak bertanya kepada panel al-ahkam dan khususnya kepada akhi jawana berkenaan post-mortem yang sudah lama dibahasakan. Apakah pandangan-pandangan ulama' berkenaan post-mortem. Dalam keadaan apa yang dibenarkan jika boleh.

:wassalam

Re: Post Mortem bagi mayat

:salam

Jwpn ringkas dari saya.

Sheikh Attiyyah Saqr(bekas Ketua Lujnah Fatwa Al-Azhar). dan Sheikh Muhammad Ali Hanooti(member of the North American Fiqh Council). mengatakan autopsi ataupun bedah mayat dgn tujuan pembelajaran ataupun penyelidikan mayat(cthnya kes jenayah) adalah diharuskan oleh syara' dan ulama' meletakkan ia dibawah skop darurat. Ia tidak termasuk dalam hukum haram dan bukan menghina mayat. Sekian.

:wassalam

ateed (not verified)
Re: Post Mortem bagi mayat

:salam
Terima kasih akhi gayat. Tetapi ...

Bukankah tujuan autopsi itu untuk penyelidikan dan siasatan. Untuk itu adakah kematian disebabkan penyakit, kemalangan dan lain-lain diharuskan untuk autopsi ini kerana dengan tujuan siasat dan selidik bagi pihak doktor dan pihak berkuasa.

:wassalam

Re: SJ - 2822 : Post Mortem bagi mayat

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah. Terima kasih kepada sdr Ateed kerana bertanyakan soalan mengenai post-mortem dan kepada Sdrku Gayat yang telah menjawabnya soalan diatas. Benarlah apa yang dikatakan oleh sdr Ateed bahawa post-mortem itu bertujuan melakukan penyiasatan, untuk mengetahui akibat dan sebab kematian seseorang.

Islam amat mengambil berat keadaan dan konsisi umatnya baik semasa hidup, maupun setelah ia meninggal dunia. Ini dapat dilihat dari hadith dari Jabbir r.a. :

[="#800000" size="3"]ÎÑÌúäÇ ãÚ ÑÓæá Çááå Ü Õáøì Çááå Úáíå æÓáã Ü Ýí ÌäÇÒÉ ÝÌáÓ ÇáäÈíø Úáì ÔóÝíÑ ÇáÞÈÑ æÌáÓúäÇ ãÚå¡ ÝÃÎÑÌ ÇáÍóÝøÇÑ ÚÙãðÇ Ü ÓÇÞðÇ Ãæ ÚÖæðÇ Ü ÝÐåÈ áíßÓöÑå¡ ÝÞÇá ÇáäÈí Ü Õáì Çááå Úáíå æÓáã: "áÇ ÊßÓÑúåÇ¡ ÝÅäø ßÓÑóß ÅíøÇå ãíøÊðÇ ßßÓÑöß ÅíÇå ÍóíøðÇ¡ æáßä ÏõÓøóå Ýí ÌÇäÈ ÇáÞÈÑ
"Suatu hari kami menemani Rasulullah saw di pengkebumian seseorang, dan [di kubur] kami pun duduk bersamanya ditepi kubur, Tukang gali telah mengeluarkan tulang- kaki atau organ - kemudian ia mula mematahkannya, maka Nabi saw berkata : 'Jangan mematahkannya, mematahkan tulang mayat adalah seperti mematahkannya semasa dia hidup, akan tetapi memasukkan ketepi kubur'" - (hadith riwayat Malik, Ibn Maajah, Abu Duad dengan isna Sahih melainkan seorang Sa'id Al-Ansari, Imam Ahmad telah mendhaifkan hadith ini, akan ramai yang meriwayatkannya, dan diriwayatkan oleh Muslim.)

Begitulah perihatinnya Islam tehadap umatnya baik yang hidup atau pun yang telah mati, sehingga tulang-tulangnya hendaklah dijaga dengan rapi.

Shiekh Atiyyah Saqr didalam memberi komen mengenai persoalan diatas telah memetik fatwa yang telah dikeluarkan oleh Rumah Fatwa Mesir pada 31-10-1937 (Lihat - Mufti Sheikh Abd Al-Majid Salim - Al-Fatawa Islamiyyah 4/1331) mengenai membedah perut mayat yang terdapat duit didalamnya, diantaranya menyatakan :

[="#0000ff" size="3"]Ãäø ÚáãÇÁ ÇáÍäÝíøÉ ÃÌÇÒæÇ ÔÞøóå ÅÐÇ ßÇä ÇáãÇá áÛíÑå æáã íÊÑß ÇáãíøöÊõ ãÇáðÇ íõÚØóì áÕÇÍÈåº áÃä ÍÞøó ÇáÂÏãöí ãõÞÏøóã Úáì ÍÞ Çááå ÊÚÇáì¡ æ ãÞÏøóã Úáì ÍÞ ÇáÙÇáã ÇáãõÚÊÏöí¡ æÞÏ ÒÇáÊ ÍõÑãÉ åÐÇ ÇáÙÇáã ÈÊÚÏíå Úáì ãÇá ÛíÑå.
"-Mazhab Hanafi membenarkan jika duit itu kepunyaan orang lain dan si-mati tidak meninggalkan apa-apa duit untuk diberikan kepada pemiliknya. Sesungguh hak manusia mendahului Hak Allah swt, dan mendahului keatas hak si penzalim (pembuat), maka larangan keatas penzalim itu hilang kerana serangannya keatas wang yang bukan miliknya
[="#0000ff" size="3"]ÃãÇ ãÐåÈ ÇáÔÇÝÚí ÝÇáãÔåæÑ ááÃÕÍÇÈ ÅØáÇÞ ÇáÔÞ ÍíäÆÐ Ü íÚäí ÌæÇÒå Ü ãä ÛíÑ ÊÝÕíá Åä ßÇä ÇáãÇá áÛíÑå æØáÈå¡
-Bagi Mazhab Syafie dan yang Masyhur dikalangan pengikutnya - iaitu dibolehkan - dengan tujuan mengambil wang tanpa memberi penjelasannya.
[="#0000ff" size="3"]æÈÇáäÓÈÉ áÔÞøö ÈØä ÇáãíÊÉ áÅÎÑÇÌ ÇáÌäíä¡ ÃÌÇÒå ÇáÍäÝíÉ Åä Úõáã Ãä ÇáæáÏ Ííøñº áÃä ÇáÔÞøó æÅä ßÇä Ýíå ÅÈØÇá áÍõÑãÉ ÇáãíÊ ÝÝíå ÕíÇäÉ áÍÑãÉ ÇáÍí æåæ ÇáæáÏ¡ æÃÌÇÒå ÇáÔÇÝÚíÉ Åä ßÇä íõÑÌóì ÍíÇÉ ÇáÌäíä ÈÚÏ ÅÎÑÇÌå¡ æãäÚå ÇáãÇáßíÉ æÇáÍäÇÈáÉ.
"Bagi membedah mayat wanita bagi mengeluarkan janin, Hanafi membenarkan jika ia mengetahui bahawa bayi tersebut masih hidup, kerana ini merupakan sebahagian darinya, dan bukanlah tidak menghormati mayat kerana ia membantu nyawa manusia, iatu bayi tersebut. Shafie membenarkan jika ia dapat menyelawatkan nyawa janin tersebut setelah dikeluarkan, sementara Maliki dan Hanbali menegahnya."
--------------------

Sheikh Atiyyah Saqr merumuskan :

[="#0000ff" size="3"]æÇáÐí íÞÊÖíå ÇáäÙÑõ ÇáÏÞíÞ Ýí ÞæÇÚÏ ÇáÔÑíÚÉ æÑæÍåÇ Ãäå ÅÐÇ ßÇäÊ åäÇß ãóÕáÍÉ ÑÇÌöÍÉ Ýí ÔÞøö ÇáÈØä æÊÔÑíÍ ÇáÌõËøÉ¡ ãä ÅËÈÇÊ ÍÞ ÇáÞÊíá áÏì ÇáãÊøåã¡ Ãæ ÊÈÑÆÉ ÇáãÊøåã ãä ÊåãÉ ÇáÞÊá ÈÇáÓøõã ãËáðÇ Ãäå íÌæÒõ ÇáÔÞøõ æÇáÊÔÑíÍ. æÇáÍÏíË ÇáãÐßæÑ Ýí ÚÏã ßÓÑ ÚÙã ÇáãíøÊö íõÍúãóáõ Úóáì ãÇ ÅÐÇ áãú Êóßõä åäÇß ãóÕúáÍÉñ ÑÇÌöÍÉñ Ãæ ÍÇÌÉñ ãÇÓøÉñ
"Pandangan yang lebih tepat melihat kepada peraturan dan objektif syariah bahawa jika terdapatnya kelebihan (advantage) didalam membedah perut dan melakukan autopsi, bagi mengesahkan hak mangsa yang telah dituduh atau mendakwa seseorang yang membunuh mangsa dengan menggunakan racun sebagai contoh, maka mengorek atau membenar adalah dibenarkan. Hadith yang disebut diatas dalam melarang mematah-matahkan tulang mayat dilaksanakan jika tiada apa-apa munafaat / kelebihan / sebab untuk mematah-matahkan tulang mayat atau dengan tujuan yang buruk."

Mengenai pembedahan bagi tujuan pembelajaran, Shieikh Atiyyah Saqr mengatakan :

[="#0000ff" size="3"] Åäøó ÇáÊÔÑíÍ ãä ÃÌá ÇáÊÚáøõã æÇáÊÚáíã ãÍáøõ ÎöáÇÝ Èíä ÇáÚáãÇÁ¡ æãä ÃÌÇÒå ÞÇá: áÇ íõÕÇÑ Åáíå ÅáÇ ÚäÏ ÇáÖÑæÑÉ Ýí ÃÖíÞ ÇáÍÏæÏ¡ æáæ ÃãßóäÊö ÇáÏøÑÇÓÉ Úáì ÍíæÇäÇÊ ããÇËöáÉ áßÇä Ãæáì¡ æßÐáß áæ Ããßäó ÇáÇÓÊÛäÇÁ Úä ÇáÊÔÑíÍ ÈÇáäãÇÐÌ ÇáãÕäæÚÉ Ü æåí ÏÞíÞÉ Åáì ÍÏøò ßÈíÑ Ü ÝáÇ íÌæÒ ÇááøõÌæÁ Åáì ÌËÉ ÇáÂÏãíø
"Sesungguhnya pembedahan bagi tujuan pembelajaran dan pendidikan terdapat khilaf dikalangan ulama. Bagi yang membenarkan berkata : ia tidak datang melainkan dalurat/perlu didalam batasan yang terhad, dan jika ia boleh melakukan studi yang sama keatas haiwan, maka hendaklah utamakan dan juga dengan penggunaan model kalau boleh tanpa pembedahan - ini adalah detik-detik kearah had yang lebih besar - maka tidak dibenar menggunakan badan manusia".

---------------

Kesimpulannya : Jika pembedahan itu dilakukan dengan tujuan penyiasatan, seperti autopsi atau bedah siasat, ulama membenarkan. Dan jika tiada apa-apa tujuan, walaupun tulang sekalipun, ia tidak dibenar untuk merosakkannya. Cuma didalam soal-soal pembelajaran, jika ada alternatif lain seperti haiwan, maka lebih utama didahulukannya.

wallahu'alam, wassalam

Rujukan :

Sheikh Atiyyah Saqr. [="#800000" size="3"]ãÇ Íßã ÊÔÑíÍ ÌõËË ÇáãæÊì áÊÍÞíÞ ÇáÌöäÇíÉ Ãæ ÇáÊÚáíã¿ . url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=11995

خيرالأمين