000022-SJ-THAHARAH: Apakah perlu membaca selawat pada basuha

Primary tabs

1 post / 0 new
000022-SJ-THAHARAH: Apakah perlu membaca selawat pada basuha

Quote:
assalamualaikum,
Soalan saya ini bolehlah dikira perkara asas didalam bidang fekah iaitu melibatkan bidang taharah,soalannya ialah semasa saya belajar dahulu guru saya mengatakan pakaian yang sudah dibasuh hendaklah dibilas sebanyak 3 kali dan pada bilasan yang terakhir hendaklah membaca salawat untuk membersihkannya dari segi syarak, baru-baru ini saya ada membeli mesin membasuh automatik yang mana ianya akan membilas sendiri, soalan saya apakah hukum saya memakai pakaian tersebut semasa sembahyang dan bagaimanakah cara menyelesaikannya.

Alhamdulillah, inilah jawapan ringkasnya:
Pakaian yang terkena najis jika dibasuh menurut syarat-syaratnya boleh dipakai untuk mengerjakan sembahyang. Dan sah sembahyangnya.
Antara syarat-syaratnya ialah membasuh (mengalirkan air) menggunakan air mutlak dan hilang sifat-sifat najis (bau, warna dan rasa). Dimaafkan jika tidak dapat menghilangkan sifat-sifat berkenaan. Itu sahaja..

Tidak disyaratkan pakaian yang sudah dibasuh perlu dibilas sebanyak 3 kali dan pada bilasan yang terakhir hendaklah membaca salawat untuk membersihkannya dari segi syarak.