SJ-06-0017 : Jamak & Qasar setiap hari

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-06-0017 : Jamak & Qasar setiap hari

Assalamualaikum,

Saya ingin bertanya kpd ikhwah semua tentang isu berikut:

Setiap hari, saya perlu travel dari rumah ke tempat kerja sejauh 200 km (pergi-balik).

Kalau mengikut syarat-syarat yg membolehkan solat jamak & qasar; iaitu jarak (melebihi 2 marhalah) dan niat (pergi cari rezeki) saya rasa dah boleh jamak & qasar.

Cuma kegusaran saya hanya kerana kekerapan melakukan jamak & qasar.

Jika berpegang kepada syarat ini, dalam seminggu hanya Sabtu & Ahad sajalah saya dapat bersolat secara biasa.

Harap pihak tuan dapat memberi nasihat mengenai perkara ini, takut pegangan yg saya ambil ini sebenarnya salah.

terima kasih

Re: Jamak & Qasar setiap hari

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr etsar dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Jarak 100km merupakan satu jarak yang membolehkan seseorang itu menqasar dan menjama'kan solat. Jumhur ulama' mengatakan bahawa jarak yang membolehkan seseorang itu menqasar solat adalah 48 batu (77.232km, dimana 1 batu bersamaan 1.609km). Menurut Ibn Qudamah rh dalam kitabnya al-Mughni :-

ãóÐúåóÈõ ÃóÈöí ÚóÈúÏö Çááøóåö ( íÚäí ÇáÅãÇã ÃÍãÏ ) Ãóäøó ÇáúÞóÕúÑó áÇ íóÌõæÒõ Ýöí ÃóÞóáøö ãöäú ÓöÊøóÉó ÚóÔóÑó ÝóÑúÓóÎðÇ , æóÇáúÝóÑúÓóÎõ : ËóáÇËóÉõ ÃóãúíóÇáò , Ýóíóßõæäõ ËóãóÇäöíóÉð æóÃóÑúÈóÚöíäó ãöíáÇ . æóÞóÏú ÞóÏóÑóåõ ÇÈúäõ ÚóÈøóÇÓò , ÝóÞóÇáó : ãöäú ÚõÓúÝóÇäó Åáóì ãóßøóÉó ¡ æóãöäú ÇáØøóÇÆöÝö Åáóì ãóßøóÉó ¡ æóãöäú ÌõÏøóÉó Åáóì ãóßøóÉó .
ÝóÚóáóì åóÐóÇ Êóßõæäõ ãóÓóÇÝóÉõ ÇáúÞóÕúÑö íóæúãóíúäö ÞóÇÕöÏóíúäö . æóåóÐóÇ Þóæúáõ ÇÈúäö ÚóÈøóÇÓò æóÇÈúäö ÚõãóÑó . æóÅöáóíúåö ÐóåóÈó ãóÇáößñ , æóÇááøóíúËõ , æóÇáÔøóÇÝöÚöíøõ .

"Mazhab Abu Abdullah (iaitu Imam Ahmad) mengatakan bahawa tidak boleh memendikkan solat bagi jarak yang kurang dari 16 farsakhs, dan satu farsah : bersamaan 3 batu, maka jadilah jaraknya 48batu. Ini merupakan jangkaan Ibn Abbas ra, Beliau berkata : (jaraknya adalah ) dari 'Usfaan ke Makkah, dari Thaaif ke Makkah, atau dari Jeddah ke Makkah. Maka berdasarkan ini maka jarak yang dibenarkan memendekkan solat adalah 2 hari menuju kearah destinasi. Ini merupakan pandangan Ibn Abbas ra. dan Ibn Umar, dan pandangan Malik, al-Laith dan al-Syafie. "

Maka dapat disimpulkan bahawa adalah jarak yang membolehkan qasar solat adalah lebih kurang 80km. Barangsiapa yang mencapai perjalanan 48batu ini dibenarkan / digalakkan keatasnya menqasar solat walaupun tiada terdapat kesukaran.

Persoalan sdr etsar berkenaan dengan bermusafir dan menqasar solat pada setiap hari2 kerja pernah dijawab oleh Syiekh Abdul Aziz bin Baaz. Berikut saya petik fatwanya :

ÃÞØÚ ãÓÇÝÉ 40 ãíáÇ ÊÞÑíÈÇ ÈÇáÓíÇÑÉ ááÐåÇÈ Åáì Úãáí ÎáÇá ÃíÇã ÇáÚãá ÇáÃÓÈæÚíÉ (ãä ÇáÃËäíä Åáì ÇáÌãÚÉ) ¡ æÃÛÇÏÑ ÇáãäÇØÞ ÇáãÍíØÉ ÈãÏíäÊí . æÃÚæÏ Åáì ÈíÊí íæãíÇ Ýí ÇáãÓÇÁ . Ýåá íÌæÒ Ãä ÃÞÕÑ ÇáÕáæÇÊ Ýí ÇáÚãá æÅä ßäÊ ÃÓÇÝÑ ßá íæã.
"Soalan : saya bermusafir lebih kurang 40 batu untuk bekerja dengan kereta setiap hari Isnin hingga Jumaat, meninggalkan pemandangan bandarku. Saya akan pulang setiap hari pada petang harinya. Bolehkah saya menqasarkan solat ditempat kerja walaupun saya bermusafir setiap hari?"

ÅÐÇ ÓÇÝÑ ÇáÅäÓÇä Úä ÈáÏå ãÓÇÝÉ 100 ßã ¡ Ãæ ãÇ íÞÇÑÈåÇ ¡ ÝÅäå íÚãá ÈÃÍßÇã ÇáÓÝÑ ãä ÇáÞÕÑ ¡ æÇáÝØÑ æÇáÌãÚ Èíä ÇáÕáÇÊíä ¡ æÇáãÓÍ Úáì ÇáÎÝíä ËáÇËÉ ÃíÇã ¡ áÃäø åÐå ÇáãÓÇÝÉ ÊÚÊÈÑ ãÓÇÝÉ ÓÝÑò¡ æåßÐÇ áæ ÓÇÝÑ 80 ßã Ãæ ãÇ íÞÇÑÈ Ðáß ÝÅäåÇ ÊÚÊÈÑ ãÓÇÝÉ ÞÕÑ ÚäÏ ÌãåæÑ Ãåá ÇáÚáã .
"Jawapan : Alhamdulillah. Jika seseorang itu bermusafir 100km dari rumahnya, atau lebih kurangnya, sesungguhnya boleh menjalankan peraturan bermusafir dengan memendikkan solat, tidak berpuasa, menjama'kan solatnya dan mengesat setokin (didalam wudhu') selama 3 hari, kerana jarak tersebut dianggap sedang bermusafir, Sama juga ditujukan jika ia bermusafir 80km atau lebih kurang; itu yang dikatakan jarak membolehkan seseorang bersolat qasar menurut majoriti ulama'" [Syeikh Abdul Aziz bin Baaz, Fataawa Ismaiyyah, 1/400]

Cuma apa yang kita bangkitkan disini adalah dari segi persoalan yang mana lebih afdal; Solat Jama' dan Qasar ataupun Qasar tanpa Jama' dengan bersolat pada waktunya? Ulama' melihat bahawa Solat pada waktunya merupakan seafdal2 solat; maka digalakkan menqasar solat sahaja tanpa jama'; sebagaimana pandangan Syiekh al-Islam Ibn Taimiyah rh. Menurut Syiekh Ibn Utsamin rh :-

ÇáÃÝÖá ááãÓÇÝÑ ÇáäÇÒá Ãä áÇ íÌãÚ ¡ æÅä ÌãÚ ÝáÇ ÈÃÓ ÅáÇ Ãä íßæä Ýí ÍÇÌÉ Åáì ÇáÌãÚ ÅãÇ áÔÏÉ ÊÚÈå áíÓÊÑíÍ ¡ Ãæ áãÔÞÉ ØáÈ ÇáãÇÁ Úáíå áßá æÞÊ æäÍæ Ðáß ¡ ÝÅä ÇáÃÝÖá áå ÇáÌãÚ æÇÊÈÇÚ ÇáÑÎÕÉ.
æÃãÇ ÇáãÓÇÝÑ ÇáÓÇÆÑ ÝÇáÃÝÖá áå ÇáÌãÚ Èíä ÇáÙåÑ æÇáÚÕÑ æÈíä ÇáãÛÑÈ æÇáÚÔÇÁ Ü ÍÓÈ ÇáÃíÓÑ áå Ü ÅãÇ ÌãÚ ÊÞÏíã ¡ íÞÏã ÇáËÇäíÉ Ýí æÞÊ ÇáÃæáì ¡ æÅãÇ ÌãÚ ÊÃÎíÑ íÄÎÑ ÇáÃæáì Åáì æÞÊ ÇáËÇäíÉ

"Adalah lebih afdal bagi mereka yang bermusafir berhenti (di dalam perjalanannya) dan tidak menjama'kan solat, akan tetapi jika ia menjama'kan solat maka tidaklah menjadi satu kesalahan, akan tetapi jika dia perlu menjama'kan solat kerana penat dan memerlukan rehat, atau sukar untuk mendapatkan air, dll, didalam kes ini adalah lebih afdal dia menjama'kan solat dan mengikuti ruhsah (kemudahan) tersebut. Akan tetapi bagi musafir yang berada diatas jalan, maka adalah lebih baik menjama'kan Zohor dan Asar dan Maghrib dan Isya', didalam keadaan yang memudahkannya, samada Jama' Taqdim, melakukan solat kedua didalam waktu pertama, atau Jama' Ta'khir, mengakhirkan solat yang pertama didalam waktu yang kedua" -[Mawaaqiit al-Salaah, ms 26].

Lanjutan bab Jama' dan Qasar boleh dirujuk pada URl berikut :-

SJ-06-0004 : Solat Qasar tanpa jama'
URL : http://al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=96&t=26776

:aklam, wassalam





خيرالأمين