SJ - 2452 : HUKUM MEMAKAI CINCIN DI DALAM SEMBAHYANG

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ - 2452 : HUKUM MEMAKAI CINCIN DI DALAM SEMBAHYANG

:salam

apakah hukumnya jika kita memakai cincin ketika sembahyang?adakah haram atau halal?menurut ustaz saya memakai cincin ketika sembahyang adalah sah manakala penceramah agama di masjid di taman perumahan saya berkata memakai cincin ketika sembahyang adalah batal.tetapi saya tak jumpa nas-nas yg membuktikan halal atau haram memakai cincin ketika sembahyang.Bolehkah ustaz terangkan kpd saya?

:wassalam

Re: SJ - 2452 : HUKUM MEMAKAI CINCIN DI DALAM SEMBAHYANG


æÚáíßã ÇáÓáÇã æ ÑÍãÉ Çááå æÈÑßÇÊå

{ ÈÓã Çááå ÇáÑÍãä ÇáÑÍíã }

(( ÑÈ ÅÔÑÍ áí ÕÏÑí æ íÓÑáí ÃãÑí æÃÍáá ÚÞÏÉ ãä áÓÇäí íÝÞåæÇ Þæáí ))

***********************
SJ - 2452 : HUKUM MEMAKAI CINCIN DI DALAM SEMBAHYANG

Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta'ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama' yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta'ala dan seluruh muslimin. Amin.

Terima Kasih kepada Saudara Petapa . Amat menarik dan ganjil soalan ini . :crazy2

Hukum asal memakai cincin adalah HARUS .

Jika memakai dengan niat untuk mengikuti sunnah Baginda Rasulullah s.a.w yang memakai cincin perak maka hukumnya adalah SUNNAH dan diberikan pahalanya oleh Allah Ta’ala . Sila lihat penjelasannya di dalam :

SJ – 2446 : CINCIN PERAK : PERLUKAH ADA BATU DI ATASNYA ?
http://al-ahkam.com.my/forum/showflat.php?Cat=&Board=UBB8&Number=11787

SJ – 2230 : HUKUM MEMAKAI CINCIN ZHULIAN , EMAS, PERAK & BESI
http://al-ahkam.com.my/forum/showflat.php?Cat=&Board=UBB8&Number=10461

CARA RASULULLAH SAW. BERCINCIN
http://al-ahkam.com.my/forum/showflat.php?Cat=&Board=syamail&Number=10541

SJ-2207: CINCIN...CINCIN...CINCIN...
http://al-ahkam.com.my/forum/showflat.php?Cat=&Board=UBB8&Number=10129

FATWA CARA MEMAKAI CINCIN DARI ENSAIKLOPEDIA FEKAH KUWAIT
http://al-ahkam.com.my/forum/showflat.php?Cat=&Board=UBB2&Number=8066

Bagi orang lelaki pula , memakai cincin ( gelang dan rantai ) emas adalah satu perkara yang HARAM ( ditegah oleh agama ) . Ini satu perkara yang telah dimaklumi oleh hampir kesemua umat Islam .

#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@

Adapun kenyataan penceramah itu ( sebagai mana dakwaan saudara ) :

“ Sesiapa yang bersembahyang dengan memakai cincin maka sembahyangnya batal ( tidak sah ) “ .

Maka kenyataan itu boleh ditinjau drp beberapa sudut :

1 – Kemungkinan saudara TERsalah dengar .

2 – Kemungkinan penceramah itu TERsalah cakap .

3 – Kemungkinan penceramah itu hendak bermain “ teka-teki “ dengan audiensnya seperti : “ Sesiapa yang bersembahyang dengan memakai cincin maka sembahyangnya batal ! “ .

Memanglah batal kalau dia HANYA bercincin tetapi tidak berpakaian menutup aurat .

Memanglah batal kalau dia yang bercincin itu terkentut di dalam sembahyangnya .

Memanglah batal sembahyang dia yang bercincin itu jika dia tidak memenuhi syarat-syarat sah sembahyang .

4 – Ataupun kenyataan itu sebenarnya memang begitu . Kalau dah memang begitu maka TIDAK SYAK LAGI IANYA TIDAK BETUL . :bash

Menurut pengetahuan saya yang sedikit ini , saya TIDAK PERNAH BERTEMU PUN dengan satu dalil pun yang menyatakan bahawa sesiapa yang memakai cincin ketika bersembahyang , maka sembahyang itu tidak sah .

Apatah lagi di dalam kitab-kitab Fiqh yang membahaskan mengenai perkara-perkara yang membatalkan sembahyang tidak menyebut pun kenyataan seperti itu .

Hatta , jika diandaikan bahawa CINCIN ITU ADALAH HASIL PENCURIAN maka sembahyang itu tetap sah ( selagi memenuhi syarat-syarat sah sembahyang ) . Samalah kesnya dengan seseorang yang mencuri sehelai kain sarung untuk bersembahyang , maka sembahyang itu tetap sah , Cuma perbuatan mencuri itu tetaplah haram . :spamafote

Saya nasihatkan saudara pergilah bertanya kembali penceramah tersebut dan mohon dijelaskan apakah alasan , dalil dan sebab dia mengatakan kenyataan itu sebelum ini .

Dan kalau penceramah itu tetap berkeras mengatakan pendapatnya itu betul , maka nyatakanlah kepadanya sebagai mana yang diajar oleh Allah Ta’ala di dalam Surah al-Baqarah , ayat 111 :


Þõáú åóÇÊõæÇú ÈõÑúåóÇäóßõãú Åöä ßõäÊõãú ÕóÇÏöÞöíäó

Ertinya : “…datangkanlah bukti-bukti kamu jika kamu memang orang-orang yang benar “ .

Sekian . Semoga ada manfaatnya bersama .
Wallahu A'alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad


æ Õáøì Çááå Úáì ÓíøÏäÇ ãÍãøÏ æ Úáì ÂÇáå æ ÕÍÈå æ Óáøã æÇáÍãÏ ááå ÑøÈ ÇáÚÇáãíä


æ Åáì ÇááÞÇÁ Åä ÔÇÁ Çááå ÊÚÇáì
æÇáÓáÇã ÚáÈßã æ ÑÍãÉ Çááå æ ÈÑßÇÊå
20 / Safar / 1424 H
22 / April / 2003 M

SELASA – Bandaraya Kaherah

Pendekar ® :duel2
http://al-ahkam.com.my/forum