SJ-05-0070 : maksud perbuatan

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-05-0070 : maksud perbuatan

:salam

ada seorang kenalan bertanya pada sy,mengapa kita ruku' 90 darjah?menapa kita letakkan tgn selepas takbir?adakah ada maksud pada setiap perbuatan dlm solat kita?harap ustaz2 dapat huraikan.. ::lol:

Re: maksud perbuatan

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr attoyar dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Perbuatan2 solat yang kita lakukan setiap hari sebanyak 5 waktu merupakan perbuatan2 yang diwarisi dari Nabi :saw. Perbuatan2 ini bukanlah perkara yang di ilhamkan oleh ulama'-ulama' atau orang2 alim. Kesemua pergerakan ini telah diajar oleh Nabi :saw kepada para sahabat melalui hadith2nya sebagaimana sabda Nabi :saw :

ÕáæÇ ßãÇ ÑÃíÊãæäí ÃÕáí
"Kamu solatlah sebagaimana kamu melihat aku bersolat" [Hadith Sahih riwayat Bukhari dan Muslim].

Jadi jika ditanya soalan : Bagaimana kamu solat? Maka jawapannya : Aku bersolat mengikut cara bagaimana Nabi :saw bersolat sebagaimana yang telah diriwayatkan didalam hadith2 sahih. Hadith2 ini telah disyarahkan oleh Imam2 besar seperti Imam al-Syafie rh., Imam Ahad rh. Imam Malik rh dsb yang didetailkan secara panjang lebar didalam kitab fiqh mereka.

Maka jika di tanya, mengapa rukuk mesti begini, selepas takbir al-ihram meletakkan tangan diatas dada, atau diantara dada dan perut, maka jawapannya, kesemua itu merupakan perkara yang diajar oleh Nabi :saw melalui hadith2nya.

Sebagai contohnya : Bagaimana keadah rukuk? Berkut adalah keadahnya sebagaimana yang dijelaskan didalam hadith Nabi :saw yang di petik dari Buku Syiekh Nasyiruddin Al-Albani :-

(ÕÍíÍ) æ((ßÇä Õáì Çááå Úáíå æÓáã íÖÚ ßÝíå Úáì ÑßÈÊíå)) ÇáÈÎÇÑí æÃÈæ ÏÇæÏ ¡ æ((ßÇä íÃãÑåã ÈÐáß)). æÃãÑ Èå ÃíÖÇð ((ÇáãÓíÁ ÕáÇÊå)) ßãÇ ãÑ ÂäÝÇð.
(ÇáÈÎÇÑí æÃÈæ ÏÇæÏ) æ((ßÇä íõãßøä íÏíå ãä ÑßÈÊíå [ßÃäå ÞÇÈÖ ÚáíåãÇ] )).
æ((ßÇä íõÝÑøÌ Èíä ÃÕÇÈÚå)) ¡ æÃãÑ Èå ((ÇáãÓíÁ ÕáÇÊå)) ÝÞÇá:
[129]
(ÇÈä ÎÒíãÉ æÇÈä ÍÈÇä Ýí ÕÍíÍíåãÇ) ((ÅÐÇ ÑßÚÊ ÝÖÚ ÑÇÍÊíß Úáì ÑßÈÊíß¡ Ëã ÝÑÌ Èíä ÃÕÇÈÚß¡ Ëã ÇãßË ÍÊì íÃÎÐ ßá ÚÖæ ãÃÎÐå)).
(ÇáÊÑãÐí æÕÍÍå ÇÈä ÎÒíãÉ) æ((ßÇä íÌÇÝ æíäÌí ãÑÝÞíå Úä ÌäÈíå)).
(ÇáÈíåÞí ÈÓäÏ ÕÍíÍ æÇáÈÎÇÑí) æ((ßÇä ÅÐÇ ÑßÚ ÈÓØ ÙåÑå æÓæøÇå)) º ÍÊì áæ ÕÈ Úáíå ÇáãÇÁ áÇÓÊÞÑ))¡ÇáØÈÑÇäí¡ æÚÈÏ Èä ÃÍãÏ Ýí ÒæÇÆÏÇáãÓäÏ æÇÈä ãÇÌÉ¡ æÞÇá áÜ((ÇáãÓíÁ ÕáÇÊå)):

"Nabi :saw akan meletakkan tapak tangannya dilututnya" [HR. Bukhari & Abu Daud], dan "akan mengarahkan mereka melaku begitu" [HR. Bukhari & Muslim]. Dan mengarahkan sebaliknya :"Mereka yang tidak baik solatnya'' sebagaimana hadith yang disebut sebelum ini. "Dia akan meletakkan tangannya kukuh (firmly) diatas lututnya [seolah2 dia memegangnya]" [HR. Bukhari & Abu Daud] dan "dan akan mengembangkan jejarinya" [HR Hakim], dan mengarahkan :"Mereka yang tidak baik solatnya'". Sebaliknya berkata :"Apabila anda melakukan rukuk, maka kembangkan jejari, kemudian tetapkan begitu sehingga setiap anggota mengambil tempatnya" [HR. Ibn Khuzaimah & Ibn Hibbaan]. "Dia biasa merenggangkan anggotanya , dan menjaga sikunya dari tepinya" [HR. Tirmidhi, mengatakan sahih & Ibn Khuzaimah].

"Apabila dia melakukan rukuk, dia akan meluaskan belakangnya dan menjadikannya sama rata" [HR. Bukhaari, & Baihaqi dgn sahihisnaad], "sehinggakan apabila air dicurah diatasnya, ia akan tetap [tidak tumpah]" [HR. Tabaraani didalam Mu`jam al-Kabeer dan Mu`jam al-Sagheer, Abdullaah b. Ahmad in Zawaa'id al-Musnad & Ibn Maajah] . [Sifat Solah Nabi :saw, ms 129 - 130].

----------------
Akan tetapi, jika ditanya apakah rahsia/tujuan kena luruskan belakang badan semasa ruku', maka jawapannya adalah : Allah swt tidak menjelaskan perkara ini kepada hambanya. Tugas hamba Allah ialah mentaati perintah Allah dan mengikuti ajaran Nabi :saw.

Menurut Ensaiklopedia Fiqh Kuwait (1/49-51), secara umumnya, perintah syariah terbahagi kepada 2 bahagian :

1. Perintah yang difahami secara rasional, sebagaimana yang kita fahami didalam perintah ayat al-Quran. Contohnya didalam al-Ankabut ayat 45 :-

Åöäøó ÇáÕøóáóÇÉó Êóäúåóì Úóäö ÇáúÝóÍúÔóÇÁö æóÇáúãõäúßóÑö
"sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar"

Jelas ayat diatas mengatakan bahawa solat dapat mencegah seseorang itu dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Contoh yang lain seperti ayat berikutnya menunjukkan bahawa bermain judi dan meminum arak akan membuatkan seseorang itu lalai dari mengingati Allah swt :-

ÅöäøóãóÇ íõÑöíÏõ ÇáÔøóíúØóÇäõ Ãóäú íõæÞöÚó Èóíúäóßõãõ ÇáúÚóÏóÇæóÉó æóÇáúÈóÛúÖóÇÁó Ýöí ÇáúÎóãúÑö æóÇáúãóíúÓöÑö æóíóÕõÏøóßõãú Úóäú ÐößúÑö Çááøóåö æóÚóäö ÇáÕøóáóÇÉö Ýóåóáú ÃóäúÊõãú ãõäúÊóåõæäó
"Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)? " [al-Maa'idah :91].

Secara umumnya, perintah dan larangan Allah itu mempunyai hikmat (wisdom)nya sebagai yang dikhabarkan oleh Allah swt melalui wahyunya.

2. Perintah yang diberikan kepada manusia atas semata2 ibadat dan tanda ketaatan. Hubung kait diantara perintah dan perbuatan tidak jelas. Contohnya sebagaimana yang anda sebut : Apa sebabnya rukuk begitu, kenapa kita tawaf mengelilingi Ka'bah bertentangan dengan pusingan jam? Mengapa Allah swt mengharamkan khinzir dsb. Kesemuanya ini menuntut ketaatan kepada pelaku (hamba)nya. Hikmah arahan dan larangan tersebut cuma Allah swt yang mengetahui sebenarnya. Sebagai contoh : pengharaman makan khinzir, mungkin saintis boleh membuktikan akan kotornya binatang khizir ini, akan tetapi hikmah dan rahsia pengharaman sebenarnya hanya Allah swt yang mengetahui. Kita cuma ta'at akan perintahnya.
----------------

Sebagai orang Islam kita hendaklah menerima perkara yang mana Allah swt tidak menjelaskan sebabnya, sebagaimana orang beriman berkata ( ÓãÚäÇ æÃØÚäÇ) "Kami dengar dan kami ta'at". Janganlah kita menjadi sebagaimana anak2 Yahudi berkata (ÓãÚäÇ æÚÕíäÇ)"Kami dengar dan kami derhaka".

Menerima apa yang Allah nyatakan :-

áóÇ íõÓúÃóáõ ÚóãøóÇ íóÝúÚóáõ æóåõãú íõÓúÃóáõæäó
"Dia tidak boleh ditanya tentang apa yang Dia lakukan, sedang merekalah yang akan ditanya kelak. " [al-Anbiya’ 21:23] adalah lebih baik kepada orang yang beriman , kerana kita adalah hamba yang mempunyai Tuhan, hamba tidak mempunyai hak bertanya kepada Tuhannya kenapa sesuatu perintah dikenakan. Malah hendaklah dia ta'at akan arahannya. Jika di mengatakan sebabnya, kita lakukan amalan tersebut, dan jika dia tidak memberitahu sebabnya, kita lakukan juga amalan tersebut.

Kaifiat perbuatan solat sepertu rukuk, sujud, dsb termasuklah perkara2 yang Allah swt tidak memberitahu manusia akan hikmah perbuatan tersebut. :aklam

wassalam
========
Rujukan :

1. Syiekh Nasyiruddin al-Albani. Sifat Solah Nabi :saw. cet ke dua. Riyad : maktabah al-Ma'aarif, 1996.

خيرالأمين